Сонячна система
1.
Зорі-це ...
А)
космічні тіла;
б) велетенські розпечені кулі;
в)
літаючі камені.
2.
Зорі, розташовані групами, це…
А)
вогні;
б) сузір’я;
в) комети.
3.
Відстань від Землі до Сонця…
А)
100 млн. км ;
б) 50 млн. км;
в)
150 млн. км.
4.
Температура Сонця на поверхні…
А)
6 тис. градусів;
б)
15 тис. градусів;
в)
1 тис. градусів.
5.
Постав номер планети сонячної системи в тому порядку, в якому вони знаходяться
від Сонця.
__Земля,
__ Сатурн, __ Меркурій, __Уран, __ Венера, __ Нептун,
__ Марс., __Плутон, __Юпітер.
6.
Навколо Сонця рухаються…
А)
зірки;
б)
супутники, планети;
в)
астероїди, комети, метеорити.
Земля – планета
1.Назви
сусідів планети Земля:
а)
Марс і Плутон;
б)
Венера і Уран;
в) Венера і
Марс.
2.
Хто довів, що Земля кругла?
а)
іспанські мореплавці;
б)
турецькі султани;
в) українські
чумаки.
3.
Прізвище командира цієї подорожі:
а) Кук;
б)
Магеллан;
в) Гагарін.
4.
Скільки років відбувалась ця експедиція?
а)
3 роки;
б)
5 років;
в) 10 років.
5. Перший
космонавт світу…__________________________
6. Український
космонавт…______________________________
7.
Що таке «глобус»?
а)
дошка;
б)
дзиґа;
в) куля.
8.
Уявна лінія, навколо якої обертається Земля, зветься..
а)
земна указка;
б)
земна вісь;
в) земна лінія.
9.
Зверху знаходиться ____________ полюс, а знизу _______________ полюс.
10.
Північна і Південна півкулі поділені…
а)
екватором;
б)
поясом;
в) ланцюгом.
11.
Довжина екватора
а)
4 км;
б)
40 тис. км;
в)
40 км.
Як обертається
Земля
Вставити
пропущені слова:
1. Планета Земля --______________
космічне тіло.
2. На
освітленому боці--__________, на неосвітленому______________.
3.
Час, за який Земля робить повний оберт навколо осі, називають___________.
Доба триває
____________ години.
4.
Повний оберт Землі навколо Сонця—це______________. Він триває…….діб
…..год…..хв……с.
5.
Підпиши пори року на півкулях:
Як поверхня Землі нагрівається сонячними променями
1. Назви теплові
пояси Землі... ___________, ________________,
______________.
2.
У якому тепловому поясі не буває зими?
а)
в жаркому;
б)
в помірному;
в) в холодному.
3.
Як називаються день і ніч, які бувають у холодному поясі на полюсах?
а)
білий, біла;
б)
льодяний, льодяна;
в) полярний,
полярна.
4.
Де росте найбільше рослин, водиться найбільше тварин?
а)
у холодному поясі;
б)
у жаркому поясі;
в) у помірному
поясі.
5.
Ми живемо в .... поясі.
а)
в жаркому;
б)
в холодному;
в) у помірному.
6.
У якому тепловому поясі є осінь і весна?
а)
у жаркому;
б)
у холодному;
в) у помірному.
7.
У жаркому поясі є...
а)
холодний і жаркий періоди;
б)сухий
і дощовий періоди;
в) зима і літо.
8.
Намалюйте і підпишіть пояси на схематичному зображенні планети Земля.
Як орієнтуватися на місцевості
1.
Горизонт – це…
а)
уявна лінія;
б)
уявна історія;
в) уявна
мотузка.
2. Підписати
сторони горизонту.
3.Орієнтування
на місцевості –це…
а)
уміння знайти місце;
б)
уміння знайти сонце;
в) уміння
визначити сторони горизонту.
4.
Орієнтування за сонцем відбувається так:
а)
потрібно вранці стати обличчям у бік своєї тіні;
б)
потрібно опівдні стати обличчям у бік своєї тіні;
в) потрібно
опівдні стати спиною до своєї тіні.
5.
Компас –це…
а)
прилад для визначення сторін горизонту;
б)
прилад для вимірювання температури;
в)
прилад для визначення напрямку вітру.
Як зображують
місцевість на плані
1.
План -це :
а)
точний малюнок предмета;
б)
точне креслення предмета;
в) точне
креслення предмета зверху.
2.
Масштаб вказує...
а)
де яка сторона горизонту;
б) у скільки
разів зменшено або збільшено справжні розміри предметів.
3.Намалюй
умовні знаки:
-
мішаний ліс;____________________________________________
-
плодовий сад;___________________________________________
-
шосе;__________________________________________________
-
стежка;________________________________________________
-
будівлі;________________________________________________
-
озеро;_________________________________________________
-
луки;__________________________________________________
-
залізниця;______________________________________________
-
річка;__________________________________________________
-
міст;__________________________________________________
-
Ґрунтова дорога;________________________________________
-
поле, город.____________________________________________
Як
зображують поверхню Землі на глобусі і на карті
1.
Яким кольором зображують воду на картах?
а)
блакитним чи синім;
б)
зеленим;
в) коричневим.
2.
Яким кольором зображують сушу? ( назвіть 2 варіанти)
а)
синім;
б)
зеленим;
в) коричневим.
3.
Лінії, проведені згори вниз на глобусі і на карті, називаються:
а)
екватори;
б)
полюси;
в) меридіани.
4.
Лінії, проведені зліва направо на карті чи глобусі, називаємо:
а)
паралелі;
б)
мотузки;
в) ланцюжки.
5.
Чим зручніше користуватися:
а)
глобусом;
б) картою.
6.
Географічна карта – це:
а)
зображення Землі;
б) зменшене у
багато разів зображення всієї поверхні Землі або її частини.
7.
Які є півкулі:
а)
західна і східна;
б) ліва і права.
8.З׳єднай об'єкт і колір, яким його
зображують на глобусі чи карті:
а)
рівнини; е)
синій;
б)
гори; є) коричневий;
в)
мілкі місця океану; ж) блакитний;
г)
найглибші місця океану; з)
зелений.
Материки Землі
1.Материки—це:
а)
великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою;
б) великі
ділянки води, в яких є суша.
2.
Скільки є материків на нашій планеті?
а)
3;
б) 9;
в) 6.
3.
З’єднай назву материка з його прикметами:
а)
Євразія; є) батьківщина картоплі, помідорів та
шоколадного дерева;
б)
Африка; ж)
батьківщина кенгуру та інших сумчастих;
в) Південна
Америка; з) тут знаходиться
Україна;
г)
Північна Америка і) тільки тут росте секвоя і живе бізон;
д)
Австралія; к)
живуть пінгвіни;
е)
Антарктида; л)
розміщені савани, в яких водяться слони, зебри, леви.
4.
Скільки місяців триває зима в тундрі?
а)
2-3 місяця;
б)
8-9 місяців;
в) 12 місяців.
5.
Які дерева де ростуть?
а)
Тайга; г) береза, дуб, клен;
б)
Мішані ліси; д) Ялина,
сосна, кедр;
в)
Листяні ліси; е) дуб,
сосна, береза, ялина.
Океани
Землі
1.
Скільки океанів є на нашій планеті?
а) 4; б) 3; в)
6.
2. Назвіть усі океани.
3.
Найхолодніший і найменший за розмірами:
а) Індійський;
б) Північний Льодовитий; в) Тихий океан.
3.
Яку користь приносить Світовий океан?
а)
дає нафту і сіль;
б)
приносить дощі і бурі;
в) дає кисень і
обігріває планету.
4.
Скільки видів рослин і тварин живе в морях і океанах?
а) 1 тис.; б)
100 тис.; в) 10 тис.
5.
З’єднай:
а)
Тихий океан; д) має найбільшу
кількість рослин і тварин;
б)
Індійський океан; е) в ньому існує
найменше рослин і тварин ;
в)
Північний Льодовитий океан; є) тут ростуть бурі саргасові водорості;
г)
Атлантичний океан; ж) тут вода
зацвітає від великої кількості водоростей.
6.На
островах якого океану існують колонії моржів і тюленів, пташині базари?
а)
Північного Льодовитого;
б)
Атлантичного;
в) Індійського.
7.
У якому океані водиться летюча риба?
а)
у Тихому;
б)
у Атлантичному;
в) у Північному Льодовитому.
8.
Чому водорості мають різний колір (зелений, бурий, червоний)?
а)
фарби не вистачає;
б)
риби винні;
в) сонце
неоднаково освітлює.
9.
На скільки метрів можна засипати сіллю сушу, якщо випарити їх з усієї
океанічної води?
а)
на 10 м;
б)
на 153 м;
в)
на 60 м.
Населення
Землі
1.
На якому материку не мешкають постійно люди?
а)
Євразія;
б)
Антарктида;
в) Північна
Америка.
2.
На якому материку найбільше населення?
а)
Євразія;
б)
Антарктида;
в) Австралія.
3.
На якому материку живе населення найменше?
а)
Євразія;
б)
Антарктида;
в) Австралія.
4.
Чи всі люди мають однакову будову тіла?
а)
так;
б) ні.
5.
Продовж "У людей…"
а)
В Африці; г)
біле забарвлення шкіри;
б)
В Азії; д)
чорне забарвлення шкіри та чорне кучеряве волосся;
в) В Європі; е) жовтий колір шкіри
та вузький розріз очей.
6.
Які є раси на планеті?
а)
чорна, синя і біла;
б) чорна, жовта
і біла.
7.
Продовж думку: "Люди всіх рас ….. між собою".
а)
рівні;
б) не рівні.
8.
Народ має :
а)
свої мову, традиції, обряди;
б) різні мови,
свята.
9.
Держава – це…
а)
герб, прапор і гімн;
б)
багато законів;
в) об'єднання одного
або кількох законів.
10.
Основний закон держави зветься:
а)
словник;
б)
Конституція;
в)
підручник.
Підсумковий по темі "Земля – наш
космічний дім"
1.
Сонце – це …
а)
планета;
б) зірка.
2.
Скільки є планет Сонячної системи:
а)
8;
б)
5;
в) 10.
3.
Модель Землі – це:
а)
кавун;
б)
м'яч;
в) глобус.
4.
Скільки триває доба?
а)
12 год.;
б)
24 год.;
в) 20 год.
5. Напиши
основні сторони горизонту.
6.
За допомогою якого приладу можна орієнтуватись на місцевості:
а)
лінійки;
б)
термометра;
в) компаса.
7.
За допомогою чого зображуються предмети на планах, картах?
а)
розділових знаків;
б)
умовних знаків;
в) дорожніх
знаків.
8.
Як називається зображення Землі та окремих її частин на площині?
а)
карта;
б) глобус;
в) план.
9.
Скільки материків є на планеті Земля?
а) 10; б) 6; в)
5.
10.
Скільки океанів є на планеті Земля?
а) 3; б) 5; в)
4.
11.
Європейці мають:
а)
біле забарвлення шкіри;
б)
чорне забарвлення шкіри і чорне кучеряве волосся;
в) жовтий колір
шкіри.
12.
Що призводить до погіршення здоров'я людей та чистоти довкілля?
а)
економічні проблеми;
б)
екологічні катастрофи;
в)
байдужість людей.
Україна на планеті Земля
1.
На якому материку знаходиться Україна?
а)
Африка;
б)
Євразія;
в) Північна
Америка.
2.
У якій частині Євразії знаходиться Україна?
а)
В Азії;
б) в Європі.
3.
За площею Україна серед країн Європи…
а)
найбільша;
б) найменша.
4.
За територією у світі Україна…
а)
на першому місці;
б)
на сотому місці;
в) на сороковому
місці.
5.
У якій півкулі знаходиться Україна?
а)
у східній;
б) у західній.
6.
На сході Україна межує…
а)
з Францією;
б) з Росією.
7.
На заході Україна межує…
а)
Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія;
б) Туреччина,
Польща.
8.
На півночі Україна межує …
а)
з Білорусією;
б) з Молдовою.
9.
З Молдовою Україна межує …
а)
на півдні;
б) на південному заході.
10.
Найдовший кордон Україна має…
а)
з Румунією;
б) з Росією.
11.
Великі ріки України:
а)
Темза, Дністер;
б)
Ніл, Дніпро;
в) Дніпро,
Дністер, Десна, Південний Буг.
12.
В Україні є такі гори:
а)
Кримські ;
б)
Кордельєри;
в)
Карпати.
Форми
земної поверхні
1. Намалювати
схему горба і підписати.
2. Намалювати
схему гори і підписати.
3.
Великі простори суші з майже рівною поверхнею – це.
а)
горби;
б)рівнини.
4.
Низовини на карті позначаються...
а)
синім кольором;
б) зеленим
кольором.
5.
Підвищення на рівнині – це...
а) горб; б) яр.
6.
Горб має таку будову:
а)
вершина і схили;
б)
схили і підніжжя;
в) вершина ,
схили і підніжжя.
7.
Великі, глибокі, з крутими схилами заглиблення називають...
а)
горою;
б)яром;
в) горбом.
8.
Яри з пологими і зарослими рослинними схилами називають…
а)
балками;
б)
схилами;
в) ярами.
9.
Ряд гір називають...
а)
гірським рядком;
б)
гірським мотузком;
в) гірським
хребтом.
10.
Гори України – це...
а)
Піренеї і Анди;
б)Карпати
і Кримські;
в)
Кордильєри і Альпи.
Водойми
України
1.Назви
водойми суші: (6 букв)
а)
джерела; е) горби;
б)
річки; є) ставки;
в)
гори; ж) океани;
г)
болота; з) водосховища;
д) моря; і) яри.
2.
Джерело – це…:
а)
місце, де на поверхню землі витікає підземна вода;
б) яр, у якому
тече вода.
3.
Початок річки називається:
а)
притока;
б)
витік;
в) русло.
4.
Річки , які впадають у дану, це…:
а)
притоки;
б)
витік;
в) русло.
5.
Заглиблення, по якому тече річка, це…:
а)
гирло;
б)
притока;
в) русло.
6.
Місце, де річка впадає у іншу водойму, це…:
а)
гирло;
б)
притока;
в) витік.
7.
З'єднай:
а)
Озеро – це… г) частина
океану, яка врізається в сушу.
б)
Море – це… д) водойма, яка
виникає у природних заглибинах на поверхні землі .
в) Болото – це… е) ділянка надмірно зволоженої
земної поверхні.
8.
Назви :
річки
України __________________________________________________________
озера
України___________________________________________________________
моря
України.___________________________________________________________
Природні зони
1. Природні
зони :
а)
знаходяться всередині одна одної;
б) змінюють одна
одну.
2.
Природні зони мають впродовж року :
а)...
однакову погоду. У них подібні ґрунти, рослини, тварини.
б)...
різну погоду. У них різні ґрунти, рослини, тварини.
в) іноді
однакову, іноді різну.
3.
Різноманітність і багатство рослинного і тваринного світу природної зони
залежить від...:
а)
кількості зір на небі;
б) температури
повітря та кількості вологи.
4.
Що може приносити холод чи тепло, сухе чи вологе повітря?
а)
космос;
б)
дощ;
в) вітер.
5.
Від чого залежить кількість хижих тварин?
а)
від кількості рослин;
б)
від кількості травоїдних тварин;
в) від кількості
рослин і травоїдних тварин.
6.
Назви природні зони з півночі на південь у північній кулі:
а)
мішані ліси; г) тайга;
б)
тундра; д) арктичні
пустелі;
в) пустині; є) степи.
7.
У горах природні зони:
а)
змінюються від підніжжя до вершин;
б)
не змінюються;
в)
змінюються від вершин до підніжжя.
Мішані ліси
1.
Зона мішаних лісів займає :
а)
північну частину України;
б) південну
частину України.
2. Ця природна
зона зветься …
3.
З'єднай пори року і їх прикмети на Поліссі:
а)
літо д)
дощова;
б)
зима е) тепле,
вологе;
в)
весна є) прохолодна;
г) осінь ж) сніжна, з відлигами.
4. Річки Полісся:
5. Скількома
ярусами ростуть рослини у лісах?
6. Підлісок у
зоні мішаних лісів утворюють:
7.
Наведи приклади тварин:
Травоїдні
–
Всеїдні
–
Хижі –
8.
Чому тваринний світ Полісся різноманітний?
а)
тому що є всі умови для життя;
б) тому що є
вода.
9.
Для збереження природи люди створили на Поліссі:
а)
Поліський гідропарк;
б)
Поліський заповідник.
Степи
1.
Територія, на якій чергуються ділянки лісу і степу, називається:
а)
пустеля;
б)
лісостеп;
в) мішані ліси.
2.
Ґрунти у степу :
а)
піщані;
б)
глиняні;
в) чорноземи.
3.
З'єднай:
а)
Гарячі суховії; в)
руйнують родючий шар ґрунту;
б)
Холодні вітри; г)
зумовлюють посухи;
д) спричиняють хуртовини і чорні бурі.
4.
З'єднай:
а)
У дельті Дунаю... г) багато солоних
озер-лиманів.
б)
На узбережжі Чорного моря... д)каскад штучних водойм,
в) На Дніпрі... є) багато
прісних озер.
5.
Яким є степ весною?
а)
яскравим і різнобарвним;
б)
зеленим;
в) сірим і
непривітним.
6.
Що залишається в ґрунті влітку від ранньоквітучих рослин?
а)
стебла;
б)
кореневища;
в) корені.
7.
У яку пору степ стає сірим і непривітним?
а)
у середині літа;
б)
у середині весни;
в) взимку.
8.
Якого забарвлення набули тварини степу?
а)
чорного;
б) зеленого;
в) сірого.
9.
Де живе переважна більшість тварин степу?
а)
в барлогах;
б)
в норах;
в)
в гніздах.
Південний берег Криму
1.
Крим – це смуга суші між:
а)
Карпатами і Дніпром;
б)
Кримськими горами і Туреччиною;
в) Кримськими
горами і Чорним морем.
2.
Скільки сонячних днів буває приблизно у Криму влітку?
а)
210;
б)
365;
в) 500.
3.
З'єднай:
а)
весна; д) багато опадів;
б)
літо; е) розпочинається
рано;
в)
зима; є) дуже тепла, сніг
відразу тане;
г) осінь; ж) бездощове, довге і спекотне.
4.
Познач рослини Криму:
а)
кипарис;
б)
магнолія;
в) баобаб.
5.
Розподіли тварин Криму на групи:
комахи:
________________________________
птахи:
______________________________
хижі
птахи:_____________________________
а)
солов'ї; в) орли; д) соколи-сапсани;
б) метелики; г) дрозди; є) коники-стрибунці.
6.
Південний берег Криму знаходиться:
а)
на півночі України;
б)
на півдні України;
в) на сході
України.
7.
Щоб зберегти природу Криму, створено такі заповідники:
а)
Карадазький;
б)
Торгани;
в)
мис Мартьян.
Карпатські гори
1.
Гори – це :
а)
ділянки океану;
б)
ділянки суші, які мають рівну поверхню;
в) ділянки
поверхні високо підняті над рівнинами.
2.
Основні частини гори:
а)
підніжжя, схили, вершина;
б)
схили, хребет;
в) підніжжя, яри.
3.
Гірські хребти – це:
а)
кістки гір;
б)
ряди гір;
в) висота гір.
4.
Постав рослинність гір від підніжжя до
вершини:
а)
мішані ліси; б) чагарники; в) листяні ліси;
г) хвойні ліси; д) трав'янисті рослини (луки).
5.
Карпатські гори знаходяться:
а)
на сході України;
б)
на заході України ;
в) на півночі
України.
6.
За висотою Карпати:
а)
середні;
б)
високі;
в) низькі.
7.
З'єднай:
а)
листяний ліс д) ялиця,
смерека, модрина;
б)
хвойні дерева
е) квітучі трав'яні рослини.
в)
мішаний ліс є) дуб, граб,
липа, клен, бук.
г) гірські
луки ж) підлісок його: кущі малини, ліщини, ожини,
шипшини.
8.
З'єднай:
а)
звірі д) орел, беркут;
б)
птахи е) кіт лісовий, рись;
в)
земноводні є) форель;
г) риби ж) саламандра, тритон.
9)
Заповідники:
а)
Горгани;
б)
Карпатський;
в)
Асканія-Нова.
Кримські гори
1.
Кримські гори межують:
а)
з мішаними лісами і Карпатами;
б) із зоною
степів і Чорним морем.
2.
У горах зустрічаються:
а)
стовпи;
б)
водоспади;
в)
піраміди;
г)
скелі;
д)
печери;
е)
глибокі колодязі;
є)
айсберги;
ж) вулкани.
3.
З'єднай пору року і її прикмету:
а)
взимку д) суха і тепла;
б)
навесні е) багато
снігу і завірюхи;
в)
влітку є) дощі;
г) осінь ж) грозові зливи.
4.
Випиши назви рослин, які ростуть в Кримських горах:
а)
дуб пухнастий; г) суничне дерево;
б)
береза карликова; д) кизил;
в) кедр; е)
плющ.
5. Які рослини занесені до Червоної книги?
а)
жасмин; г) жовтець
роздільний;
б)
кропива глуха; д) аденофора
кримська;
в) терен; е) борщівник
пухнастий.
6.
Згрупуй тварин:
Звірі:
Птахи:
Рептилії:
Комахи:
а)
дятел; д)
муфлон;
б)
куниця; е)
богомол;
в)
ящірка скельна; є)
шишкар;
г) вусач
альпійський; ж) ропуха
зелена.
7.
Заповідники Криму:
а)
Ялтинський;
б)
Карпатський;
в)
Кримський.
Наша
Батьківщина – Україна
1.
На якому материку знаходиться Україна:
а)
Америка;
б)
Євразія;
в) Європа.
2.
На території України є:
а)
низовини;
б)
западини;
в) височини.
3.
Найвища вершина Карпат:
а)
Джомолунгма;
б) Говерла.
4. Найвища
вершина Кримських гір:
а)
Роман-Кош;
б) Пік Миру.
5.
Запиши до потрібної групи:
Ріки:
______ Моря: _________ Озера: _______
а)
Дніпро; е) Ялпуг;
б)
Дунай; є) Чорне;
в)
Азовське; ж) Дністер;
г)
Світязь; з) Південний Буг.
д) Синевір;
5.
З'єднай:
а)
Мішані ліси е) смуга
суші між Кримськими горами і Чорним морем;
б)
Степ
є) займає північну частину України;
в)
Південний берег Криму ж) межують із зоною степів і Чорним морем;
г)
Карпатські гори з) має
найродючіший грунт – чорнозем;
д) Кримські
гори і) знаходяться на заході України.
6.
Якою є чисельність населення України?
а)
50 млн.;
б)
40 млн.;
в) 48 млн.
7. На
скільки областей поділена територія України?
а)
на 24 області і автономну республіку Крим;
б)
на 24 області;
в) на 25
областей.
8.
Для збереження природних багатств в Україні створені:
г)
савани;
д)
заповідники.
Рідний
край на території України. Погода в рідному краї
1. Як
називається наша область?
2.
З якими областями межує наша область?
а)
Рівненська; б) Луганська;
в)
Житомирська; г) Вінницька;
д)Тернопільська;
е) Чернігівська;
є) Київська;
ж)Чернівецька.
3. В якій
природній зоні знаходиться Волинська область?
4.
Що таке атмосфера?
а)
повітряна оболонка Землі;
б)
водна оболонка Землі;
в) рослинна
оболонка.
5.
Що таке погода?
а)
зміни у верхньому шарі атмосфери;
б) Зміни у
найнижчому шарі атмосфери.
6. Чим вимірюють
температуру повітря?
7. Що таке
вітер?
8. Який прилад
визначає напрям вітру?
9. Що
таке опади?
а)
роса; д) град;
б)
дощ; е) вітер;
в)ожеледиця; є)
іній;
г) сніг; ж) туман.
10.
Як називається розповідь про погоду?
а)
останні новини;
б)
прогноз погоди;
в) телеінтерв'ю.
11.
Хто повідомляє нам прогноз погоди?
а)
синоптики-метеорологи;
б)
мандрівники-геологи;
в)
лікарі-пульмонологи.
Корисні
копалини
1.
Познач значками корисні копалини:
а)
кам'яне вугілля; ________
б)
торф;________________
в)
природний газ; __________
г)
марганцеві руди; ________
д)
кам'яна сіль; ____________
е)
граніт.________________
є)
буре вугілля; ______
ж)
нафта; ____________
з)
залізні руди; _______
и)золото;
___________
і)
вапняк;__________
2.
З'єднай:
а)
торф г)
рідина темно-бурого кольору;
б)
кам'яне вугілля д) тверда
речовина бурого кольору;
в) нафта є) тверда речовина чорного кольору.
3.Що
де добувають?
а)
у відкритих кар'єрах г) кам'яне і буре вугілля, кам'яна сіль,
залізна і марганцева руда;
б)
у шахтах д)
торф, глина, пісок, граніт, вапняк;
в)
у свердловинах є) природний газ, нафта.
Ґрунти
в рідному краї
1.
Ґрунт – це...
а)нижній
кам’янистий шар землі;
б)
внутрішній розплавлений шар землі;
в) верхній
пухкий шар землі.
2.
З чого складається ґрунт?
а)
сонця; д) глини;
б)
перегною е) води;
в)
піску; є) повітря;
г) тварин; ж) мінеральних солей.
3.
З'єднай:
а)
чорнозем г) світлий, погано пропускає воду, після
висихання стає твердим;
б)
піщаний ґрунт д)світлий, добре пропускає воду, має мало
повітря;
в) глинистий
ґрунт є) чорний, добре пропускає воду і повітря, має
багато перегною.
4.
Як обробляють ґрунти восени?
а)
орють;
б)
вивітрюють;
в) перекопують.
5.
Що роблять з ґрунтами навесні?
а)
заволочують;
б) боронують;
в) сушать.
6.
Що треба робити з ґрунтами влітку після дощу?
а)
розчісувати;
б)
розпушувати;
в) притоптувати.
7.
Якого кольору найродючіші ґрунти?
а)
чорного;
б)
сірого;
в) білого.
8.
Чим удобрюють ґрунти?
а)
мінеральними добривами;
б)
глиною;
в)
цукром.
Природні
угрупування рідного краю
1.
Царства живих організмів:
а)
рослини;
б)
мінерали;
в) тварини.
2.
Поселення живих організмів там, де є необхідні умови для їх життя:
а)
природна група;
б)
природне угрупування;
в) природний
клас.
3.
На скільки груп поділяють всі живі організми у природному угрупуванні?
а)
на 5;
б)
на 2;
в) на 3.
4.
З'єднай:
а)
організми-виробники
г) тварини;
б)
організми-споживачі
д) гриби, бактерії;
в) організми-перетворювачі є) рослини.
5.
Які організми здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для
живих організмів?
а)
організми-виробники;
б)
організми-споживачі;
в)
організми-перетворювачі.
6.
Хто використовує енергію Сонця для росту, руху і існування?
а)
організми-виробники;
б)
організми-споживачі;
в)
організми-перетворювачі.
7.
Завдяки яким організмам залишки перетворюються на перегній, а потім на
мінеральні солі?
а)
організми-виробники;
б)
організми-виробники;
в)
організми-перетворювачі.
8.
Запиши природні угрупування лісу:
виробники:_______________
споживачі:________________
перетворювачі:_______________
а)
дерева; б) трава;
в)
білка; г) гриби;
д)
дятел; е) кущі;
є)
заєць; ж) мурахи;
з)
кабан.
Луки – природне угрупування
1.
Що таке луки?
а)
безлісі ділянки;
б)
степові ділянки без рослин;
в) безлісі
ділянки, вкриті трав'янистими рослинами.
2.Як
називаються корені і кореневища рослин, тісно переплетені у верхньому шарі
ґрунту?
а)
зернина;
б)
дернина;
в) ліщина.
3.
Яку користь приносить дернина?
а)
захищає від висихання;
б)
захищає від спілкування;
в) захищає від
вивітрювання.
4.
Найвищі трав'янисті рослини – це:
а)
мох; г) стоколос;
б)
подорожник; д) барвінок;
в) тимофіївка; е) лихохвіст.
5.
З'єднай назву рослини і колір її квітів:
а)
дзвоники е)
різнобарвна;
б)
горошок мишачий є) голубі;
в)
герань ж) біла;
г)
королиця з) ліловий;
д) конюшина і) фіолетова.
6.
Як називається солодкий сік квітів:
а)
нектар;
б)
мед;
в) пилок.
7.
Розподіли:
-виробники:
(1)
-споживачі:
(8)
-перетворювачі:
(3 )
а)
рослини; є) гусінь; б) зелений коник; ж) черв'яки;
в)
бджола; і) гриби; г) бактерії; к) жаба;
д)
лелека білий; з) метелик; е) миші; л) кріт.
Прісна
водойма – природне угрупування
1.
З'єднай:
а)
на мілководді д) стрілолист;
б)
зарості
е ) латаття біле;
в)
рослини, що кріпляться до дна є)
осока;
г)
плаває на поверхні ж) рогіз
з) глечики жовті; і) ряска.
2.Доповни
речення:
Рослини вбирають
з води _________ _____, а виділяють _____.
3.
З'єднай:
а)
хижа комаха е)
личинки комарів, рачки, раки, молюски (беззубка і перлиця);
б)
мікроскопічні тварини є) інфузорії, дрібні рачки;
в)
по стеблах рослин повзають ж) водомірка;
г)
хижі жуки з) ставковики, котушки;
д) на дні
живуть
і) водолюб, плавунець.
4.
Риби (згрупуй):
рослиноїдні:
__________ всеїдні: ___________ хижі:_______________
а)
товстолобик;
б)
карась;
в)
червонопірка;
г)
лящ;
д)
щука;
е)
судак;
є)
короп;
ж) сом.
5.
Біля водойми селяться: (допиши)
водоплаваючі
птахи - ………, ……….…, ……….…, …………..… .
звірі,
що добре плавають і живуть в берегових норах ……………., ……….
Болото – природне угрупування
1.
Що таке болото?
а)
ділянка суші;
б)ділянка
горбистої поверхні;
в)ділянка
надмірно зволоженої поверхні.
2.На
болото може перетворитись:
а)
океан;
б) озеро;
в) річка.
3.
Рослини в болоті розростаються :
а)
по дну;
б)
на березі;
в) по поверхні
води.
4.
На поверхні болота є:
а)
килим з плаваючих рослин з переплетеним корінням;
б)
килим з ниток з гарним узором;
в) килим з
паперу з математичними прикладами.
5.
Згрупуй:
вологолюбиві
трав'янисті рослини:
комахоїдна
рослина:
кущі:
зарості
а)очерет;
д) журавлина;
б)мох
сфагнум; е) росичка;
в) пухівка; є) рогіз.
6.
На що перетворюються рештки моху та інших рослин?
а)
на торф;
б)
на пісок;
в) на глину.
7.
Болота – це...
а)
природні решітки;
б)
природні фільтри;
в) природні
водогони.
8.
Згрупуй:
Комахи
(2):
Птахи
(2):
Звірі
(2):
а)
комарі; г) журавель; б) чапля; д) нутрія;
в)
ондатра; е) мошки.
Рослинництво у рідному краї
1. Культурні
рослини – це …
2. Рослинництво
– це …
3.
Рослини бувають: ( допиши частину слова)
Тепло
холодо (любиві)
волого (стійкі)
посухо
4.
Запиши у правильному порядку:
Люди
мусять:
а)
затримувати вологу;
б)
збирати урожай;
в)
готувати грунти до посіву;
г)
доглядати за посівами;
д) своєчасно
висівати насіння в грунт.
5. В
Україні переважно вирощують:
________
та________ рослини, ________ і ______.
6.Зернові
рослини мають: (вибери вірне слово і запиши)
Стебло пучком
Плід
соломину
Листки довгі і вузькі
Корінь зернівку
.
7.
Згрупуй:
Зернові
культури – (6)________________________
Технічні
культури – (4)___________________
овочі
– (2)___________
фрукти
– (2)________________
а)
пшениця д) жито ж) соняшник
б)
яблука з) льон л) ячмінь
в)
картопля і) кукурудза е) морква
г)
овес к) помідори м) виноград
є) цукровий
буряк н) рис
8.
Для гарних урожаїв потрібні:
а)
холодна погода і туман;
б)
багато поживних речовин і волога;
в)
чорна земля і білі руки.
Тваринництво у рідному краї
1. Скотарство – це
…
2. Продукти
харчування, виготовлені з молока:
3.Харчування
корів:
а)
з весни до осені г)
зерно, буряки, гарбузи;
б)
запасають влітку д)
пасовища;
в) взимку е) сіно, силос
з трав, кукурудзи і соняшників.
4.
З'єднай:
а)
свинарство є) отримуємо мед. віск, прополіс;
б)
вівчарство ж)
їдять буряки, картоплю, ячмінь, кукурудзу;
в)
птахівництво з) риболовецькі господарства;
г)
бджільництво и) основний корм – зерно;
д)
рибальство і) Карпати, південні степи ;
е)
конярство к) перевезення вантажів;
л) потрібні вулики і квіткові рослини;
м) дають шерсть;
н) мальків випускають у водойми;
о) дієтичне м'ясо;
п) свиноферми;
р) спортивні змагання.
Промисловість у рідному краї
1. Назвіть 4
галузі паливної промисловості.
2.
Енергетична промисловість виробляється на:
_________
_________
станціях
_________
3.
Промисловість, у якій з руд виплавляють метали, називається… .
4.
З'єднай:
а)
металургійна промисловість е ) турбіни, електродвигуни, машини, літаки,
кораблі,комбайни.
б)
машинобудівна промисловість є) крупи, борошно, консерви, олія, одяг, взуття.
в)
хімічна промисловість
ж) метал, алюміній, цинк, нікель,
магній.
г)
деревообробна з) меблі,
будівельні матеріали, папір, картон.
д)
харчова і легка промисловість
і) фарби, пластмаси, ліки, штучне хутро та тканини
5.
На Волині розвинені …
Охорона природи в рідному краї
1.Червона книга
– це … .
2.
Що таке природоохоронні об'єкти:
а)
зоопарки;
б)
лунапарки;
в) ботанічні
сади.
3.
Національні природні парки України (4 назви)
а)
Карпатський; б) Московський; в) Шатський;
г) Азово-Сиваський;
д) Хмельницький; е) Синевір .
4.
Заказники – це …
а)
місця, де щось заказують;
б)
території, які повністю охороняються;
в) території, на
яких охороняються якісь природні об'єкти.
5. Чому міліють
річки після вирубання лісів уздовж берегів?
6.
Твоя програма збереження природи України.
1)
_______________________________________
2)________________________________________
3)________________________________________
4)________________________________________
7.
Що віднесено до пам'яток природи?
а)
багаторічні дерева; г) пам'ятники;
б)
скелі; д) печери;
в)
шикарні будинки; е) замки.
Підсумковий тест по темі "Твій рідний
край"
1.
Де знаходиться наш рідний край на території України?
а)
на сході;
б)
на півдні;
в)
на заході;
г) на півночі.
2.
Які прилади використовують під час спостережень за погодою?
________,
__________, _____________.
3.Назвіть
корисні копалини України.
4.Назвіть три
види грунтів України.
5.
Наведіть приклад природного угрупування.
організми-виробники:
_______________________________
організми-споживачі:
________________________________
організми-перетворювачі:
____________________________
6.
З'єднай:
а)
Луки г) наповнена водою, прісна, багата на вируюче
життя.
б)
Прісна водойма д) безлісі ділянки, вкриті трав'янистими
рослинами.
в) Болото е) є вода, в якій нагромаджено багато решток
рослин.
7.
З'єднай:
а)
Рослинництво – це …
б)
Тваринництво – це …
в) Промисловість
– це …
г)
виготовлення необхідного для свого існування.
д)
вирощування культурних рослин.
е) розведення
свійських тварин.
8.
Чому потрібно охороняти природу рідного краю? Як?
Тема.
Рослинництво в рідному краї.
1. Розшифруй анаграми.
Перестав місцями
букви і розшифруєш назви рослин. Знайди в кожній групі зайве слово. Як можна
назвати всі ці рослини?
ИЦЛЯБУ СИР ШПЕИНЯІІ ЯМІЧНЬ
РМКВОА ВЕОС
ЬОЛН ЯЯБНЛУ
САТУКПА ШНИВЯ
КУБРЯ ШАРГУ
ИТЖО РОПОС
ШОСЯНКИН ВАЛСИ
(овочеві) (зернові) (технічні)
(фруктові)
2. Гра "З'єднай
лініями".
З'єднай за допомогою ліній назву рослини
і назву продукції, яку з неї виготовляють.
Гречка тканина
Соняшник борошно
Пшениця крупа
Льон цукор
Цукровий буряк крохмаль
Картопля олія
3. Народ скаже - як зав'яже.
Ø
Великі
роси - добрий врожай.
Ø
Грудень
сніжний, з вітрами — на врожай.
Ø
На
полях сніг хвилястий — хліб буде рясний.
Ø
Великі
бурульки - добрий врожай кукурудзи.
Ø
Рясно
цвіте горобина - на хороший врожай льону.
Ø
Розпустився
дуб — пора сіяти горох.
Ø
Закумкали
жаби - можна сіяти кукурудзу.
1. Трав'яниста медоносна рослина, із
зерен якої виготовляють високопоживну крупу та борошно. (Гр е ч к а).
2. Овочева рослина родини гарбузових із
сланким стеблом і невеликими довгастими плодами. (Огірок).
3. Однорічна трав'яниста олійна рослина
з високим грубим стеблом і великою жовтою квіткою. (Соняшник).
4. Трав'яниста рослина з волокнистим
стеблом і з багатим на олію сім'ям. (Л ь о н).
5. Злакова рослина, зерна якої
використовують для виготовлення хліба. (Жито).
6. Плодове дерево, на якому визрівають
плоди переважно червоного, зеленого чи жовтуватого кольорів. (Яблуня).
7. Плодове дерево (іноді кущ) з довгим,
тонким гіллям, на якому визрівають кислуваті червоні ягоди. (В и ш н я).
8. Трав'яниста рослина родини злакових,
білуватого кольору зерна якої є цінним харчовим продуктом. (Рис).
9. Овочева городня рослина з їстівною
цибулиною і їстівним трубчастим листям. (Цибуля).
10. Однорічна трав'яниста рослина з
їстівними бульбами, багатими на крохмаль. (Картопля).
11. Трав'яниста однорічна рослина родини
бобових, що має в стручках овальні зерна. (Квасоля).
12. Овочева рослина з переважно
червоними їстівними плодами. (Помідор).
1. Народ скаже - як зав'яже.
Ø
Корова
в теплі - молоко на столі.
Ø
Корову
не нагодуєш - молока не наллєш.
Ø
Де
кози скачуть — там деревця плачуть.
Ø
Шануй
коня вдома, то пошанує він тебе в дорозі.
Ø
Доброго
вола у ярмі пізнають.
Ø
3
курми спати лягай і з півнями вставай.
2. Веселі задачки.
Ø
Скільки
пар ніг у коня? А у курки?
Ø
Чи
може півень назвати себе птахом?
Ø
На
фермі є сім свиней. Три рожеві, три чорні і одна ряба. Скільки свиней можуть
сказати, що на цій фермі знайдеться хоча б одна свиня такої ж самої масті, як
вона сама?
Ø
6
курчаток клювало зерно, до них підійшло ще 5. Підкрався кіт і вхопив 1
курчатко. Скільки курчат залишилось клювати зерно?
Ø
На
лузі паслось 7 корів. Четверта корова пішла. Скільки корів залишилось на лузі?
3. Гра "Математичні
дії".
Виконай дії і прочитай назви свійських
тварин.
ВІЛ – Л+ ВЦЯ (Вівця)
ПІОН – ОН + ВЕ + НЬ (Півень)
ІНД + КРИК – КР(Індик)
КОРА – А + ОВАЛ – Л (Корова)
КРІТ – Т + ЛЬОН – ОН(Кріль)
4. Кросворд.
1) Качур — батько мій. А мати? Вам не
важко відгадати.
Жовте-жовте дитинчатко, а звуть мене
...(каченятко).
2) Хто в гарячий день на лузі
випасається в кожусі? (В і в ця).
3) Ходить по городу великого роду,
Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гу с
к а).
4) Хто має п'ятачок, не зажатий в кулачок?
На ногах має копитця, їсть і п'є воно з
коритця.(Порося).
5) Має хвіст, а не літає,
Має рот — не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати і загадку
відгадати. (Риб а).
6) Я великий і красивий,
Як біжу, то в'ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий,
Хвіст у мене, мов шовковий. (К і н ь).
7) Хто сердитий спозаранку на подвір'ї
біля ґанку?
- Ой, булди, булди, булдик, - з півнем
свариться ...(і н д и к).
8) Звірята рогаті, та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто? Вгадали? (К о з и).
9) Задавака волохатий, ще й рогатий,
бородатий.
Він травицю — скуб та хап. Здогадались,
хто це? (Цап).
10) Йде поважно мама-квочка,
А услід — м'які клубочки
Покотилися мерщій,
Щось пищать наперебій. (Курчата).
11) Голодна - мукає, сита - жує, дітям
молоко дає. (Корова).
12) Взимку спить, влітку бринить,
Понад садом літає, солодку росу збирає.
(Бджола).
5. Гра "З'єднай
лініями".
З’єднай лініями
галузь тваринництва і тварин, які їй відповідають.
Скотарство коропи
Птахівництво корови
Свинарство бджоли
Бджільництво барани
Рибництво індики
Вівчарство поросята
Тема.
Промисловість у рідному краї.
1. Гра "Хто це
виробляє?".
Встав пропущені букви. Які види
промисловості виробляють продукцію, що зашифрована (з'єднай стрілочками)
2. Гра "Зайве слово".
Яке слово з поданих є зайвим? Визнач,
яка промисловість випускає дану продукцію.
Папір, картон, зошити, посуд, меблі -
_______________________________
промисловість.
Машини, літаки, кораблі, трактори, мазут
- __________________________
промисловість.
Олія, консерви, ліки, цукерки —
___________________________________
промисловість.
Одяг, взуття, фанера, іграшки, сумки -
______________________________
промисловість.
Тема.
Охорона природи в рідному краї.
1. Гра "Допоможе алфавіт".
Пригадай алфавіт і ти зможеш розшифрувати
назви рослин, що занесені до Червоної книги України:
23,11,22 32,4,12,6,18,11,14
Тис
ягідний
- вічнозелене тіньовитривале хвойне дерево заввишки 3—16 м або кущ. Деревина
важка, міцна, червоного кольору. Деревина та листки - отруйні. У давнину підступні
володарі замків, аби отруїти своїх ворогів, подавали їм напої в посуді,
виготовленому з деревини тиса. Росте повільно.
12, 16, 19, 23,15, 1 1, 16, 33, 20,12,
14, 22, 33, 15, 1
Білотка
альпійська
(едельвейс) – багаторічнатрав'яниста рослина заввишки 10-15 см. Видовжені
листки знизу білі і м'якенькі від опушення, а зверху зелені, бо на них білих
волосків менше. В Україні зростає тільки у Карпатах. Альпіністи в країнах
Європи обрали цю рослину своєю емблемою.
19, 21, 16, 11, 15, 11
Орлики - багаторічні
трав'янисті рослини заввишки 20—40 см. Квіти забарвлені переважно в темно-фіолетові,
блакитно-сині кольори. Це отруйні рослини. Цю рослину використовують для
виготовлення ліків. Поширені у Карпатах.
10, 19,10, 24,16, 11, 18, 12 28,7,21,7,3,
11,28, 15, 11
Зозулині
черевички
— багаторічні трав'янисті рослини заввишки 20—35 см. Квіти схожі на чудернацькі
черевички. Це отруйна рослина. Перша рослина, яка потрапила до Міжнародної
Червоної книги. Геологи помітили, що зозулині черевички можуть підказати місце,
де знаходяться поклади корисних копалин.
22,19,18 3,7,16,11,15,11,14
Сон
великий
— багаторічна трав'яниста рослина заввишки 10-45 см. Крупна келихоподібна
квітка має світло-фіолетові тоненькі шовковисті пелюстки. Уся рослина вкрита
м'якенькими жовтуватими волосками. Це лікарська рослина, щоправда - дуже
отруйна. Наші предки вірили, що як покласти сон-траву під голову на ніч, то уві
сні дізнаєшся про своє майбутнє.
2. Гра "Істинні чи хибні
судження".
Ø
Червона
книга – турботапро майбутнє.
Ø
Пластмасові
пляшки швидко перегнивають.
Ø
Бите
скло може заподіяти шкоду тваринам.
Ø
Без
деяких видів рослин та тварин Земля не збідніє.
Ø
Тварини
можуть самі про себе подбати.
Ø
Природі
наша допомога не потрібна.
3. Гра "Перестав місцями
слова".
v
Перестав
місцями слова і дізнаєшся про діяльність людей, що призводить до зменшення
чисельності рослин у природі:
v
декоративних,
викопування, дикорослих, рослин;
v
для,
зривання, рослин, букетів;
v
навмисні,
та, випалювання, пожежі, покриву, трав'яного;
v
лісів,
вирубування;
v
під,
відпочинку, покриву, час, трав'яного, витоптування;
v ґрунтів, та,
руйнування, забруднення;
v худоби, на,
випасання, луках, лісах, в, степах, у.
Дякуємо Вам за Вашу творчість.
ВідповістиВидалитиВи МОЛОДЕЦЬ! Спасибі!!!
ВідповістиВидалити