Звуковий аналіз слів
1. Вимова слова вчителем.
2. Вимова його учнями.
3. Виокремлення кожного
звука і його умовне позначення – [ − ], [ = ], [ · ].
4. Поділ слова на склади і визначення наголошеного
складу.
Зразок: день – [−
• =].
Звуко-буквений аналіз слів
1. Вимова слова.
2. Виокремлення кожного звука і позначення їх знаками
фонетичної транскрипції.
3. Поділ слова на склади, визначення наголошеного складу.
4. Орфографічний запис слова.
5.
Визначення кількості звуків і букв, з'ясування невідповідності між ними, якщо
вона є.
Зразок: день [ден'].
[д] – приголосний, твердий, дзвінкий – де;
[е] – голосний, наголошений – е.
[н'] –
приголосний, м'який – ен і знак м'якшення.
Пам'ятай!
Голосні:
я ю є ї і и у
а
о е
[а] [й’а]
[у] [й’у] [е] [й’е] [й’і] [і] [и] [у]
[а] [о]
[е]
Приголосні: тверді або м’які;
парні за глухістю –
дзвінкістю або непарні;
дзвінкі або глухі.
Тверді: [д],
[з], [ц], [л],
[н], [т], [с],
[р], [дз].
Завжди тверді: [б], [в], [г], [ґ], [дж], [к], [м], [п], [ф], [х], [ч].
Завжди м’який:
[й’].
Дзвінкі:
[б], [д], [ж], [з], [г], [ґ], [дж],
[дз].
Парні Глухі: [п], [т], [ш], [с], [х], [к], [ч], [ц].
Орфоепічний аналіз слова
(Говори правильно)
1. Вимова слова вчителем.
2. Вимова слова учнями.
3. Поділ слова на склади.
4. Запис слова фонетичною транскрипцією.
5.
З'ясування специфіки вимови слова і порівняння з його написанням.
Зразок: орфоепічний аналіз слова весна.
1. В[е и]сна.
2.У слові 2 склади, перший склад
ненаголошений.
3. Ненаголошений [е] вимовляється з
наближенням до [е и].
В[е исна́] –
весна (ве́сни).
Лексичний аналіз слова
(Робота над словом)
1. Вимова слова вчителем.
2. Вимова слова учнями.
3. Запис його, з'ясування лексичного значення (за допомогою
тлумачного словника).
4. Добір синонімів і антонімів.
Визначення значення – пряме чи переносне.
6. Складання словосполучень, речень.
Зразок:
Ясний (день) – освітлений яскравим світлом; не
темного кольору, світлий.
Синоніми – погожий, безхмарний; антоніми – хмарний,
похмурий; пряме значення.
Словосполучення – ясний день – ясне небо.
Речення: Ясний день не віщував нічого лихого.
Розбір іменника як
частини мови
1. Запиши слово, яке будеш
аналізувати.
2. Визнач, до якої частини
мови належить це слово (ім.).
3. Запиши, на яке питання
воно відповідає.
4. Укажи початкову форму
слова (Н. в., одн.).
5. Зазнач, власна чи
загальна назва.
6. Укажи, назва істоти чи
неістоти.
7. Укажи,
у якому значенні вжито слово (прямому чи переносному).
8. Укажи рід (чол. р.,
жін. р., середн,
р. – тільки в однині).
9. Зазнач число (одн.,
множ.).
10. Укажи відмінок (Н. в.,
Р. в., Д. в., 3. в., О. в., М. в.).
11. Укажи відміну (1-а,
2-а, 3-я, 4-а).
12. Визнач, з якими словами
пов’язане в реченні.
13. Укажи, яким членом
речення виступає (головним (підмет) або другорядним).
Квітує весною земля.
Земля – ім., що?, поч. ф. – земля, заг., неіст., пряме зн., жін. р.,
одн., Н.в., 1 в., квітує, підмет.
Розбір займенника як частини мови
1.
Запиши слово, яке будеш аналізувати.
2.
Визнач, до якої частини мови належить це
слово (займ.).
3.
Запиши, на яке питання воно відповідає.
4.
Укажи особу (1-а, 2-а, 3-я).
5.
Зазнач число (одн., множ.).
6.
Укажи рід, якщо є (чол. р., жін. р.,
середи, р. — тільки в однині).
7.
Зазнач відмінок (Н. в., Р. в., Д. в., 3.
в.,О. в., М. в.).
8.
Визнач, з яким словом пов’язане в
реченні.
9.
Укажи, яким членом речення виступає
(головним (підмет) або другорядним).
Мені наснилися сніги і візерунки на
вікні.
Мені – займ., кому?, 1-а ос., одн., Д. в.,
наснилися, друг.
член речення.
1.
Запиши слово, яке будеш аналізувати.
2.
Визнач, до якої частини мови належить це
слово (прикм.).
3.
Запиши, на яке питання воно відповідає.
4.
Укажи початкову форму слова (Н. в.,
одн., чол. р. –
який?).
5.
Зазнач число (одн., множ.).
6.
Укажи рід (чол. р., жін. р., середи, р.
– тільки в однині).
7. Зазнач
відмінок (Н. в., Р. в., Д. в., 3. в., О. в., М. в.).
Пам'ятай!
Прикметник
завжди стоїть у тому самому відмінку, що й іменник, від якого він залежить.
Д.в. Д.в.
червоному
яблуку
8. Визнач,
з яким словом пов’язане в реченні.
9. Укажи,
головним чи другорядним членом речення є слово.
У полі цвітуть сині
волошки.
Сині - прикм., які?, поч. ф. – синій,
множ., Н. в., волошки, друг. член речення.
Розбір
прислівника як частини мови
1.
Запиши слово, яке будеш аналізувати.
2.
Визнач, до якої частини мови належить це
слово (присл.).
3.
Запиши, на яке питання воно відповідає.
Пам'ятай!
Прислівники не змінюються за числами, відмінками, часами,
особами, не мають родів, тобто є незмінними. Тому не можуть мати початкову
форму.
4.
Визнач, з якими словами пов’язане в
реченні.
Пам'ятай!
Прислівник називає ознаку дії, стану, час і місце дії, отже,
пов’язаний зі словами, що називають дії, — дієсловами.
5.
Укажи, яким членом речення виступає
(другорядним).
Учора ще співали солов’ї.
Учора – присл., коли?, співали,
друг. член речення.
1.
Запиши слово, яке будеш аналізувати.
2.
Визнач, до якої частини мови належить це
слово (числ.).
3.
Запиши, на яке питання воно відповідає.
4.
Укажи початкову форму слова (Н. в. – для
кількісних, Н. в., чол. р. – для
порядкових).
5.
Запиши, кількісним чи порядковим є
числівник.
6.
Визнач число (якщо є).
7.
Укажи рід (для порядкових).
8.
Зазнач відмінок (Н. в., Р. в., Д. в., 3.
в., О. в., М. в.).
9.
Визнач, з яким словом пов’язане в
реченні.
10.
Укажи, головним чи другорядним членом
речення є слово.
Оленка вплітала у вінок сьому квітку.
Сьому - числ., котру?, поч. ф. – сьомий,
порядк., одн., жін. р., 3. в., квітку, друг. член речення.
Розбір
дієслова як частини мови
1. Запиши
слово, яке будеш аналізувати.
2. Визнач,
до якої частини мови належить це слово (дієсл.).
3. Укажи
початкову форму слова (неозначена форма).
4. Запиши,
на яке питання відповідає.
5. Укажи
число (одн., множ.).
6. Укажи
час (мин., теп., майб.).
7. Зазнач
особу (1-а, 2-а, 3-я — у теп. і майб. часі).
8. Укажи
рід (чол. р., жін. р., середи, р. – у мин. часі).
9. Зазнач
дієвідміну (І дієв., II дієв.).
10.
Визнач, з якими словами пов’язане в реченні.
11. Укажи, яким членом речення виступає (головним – присудок).
Уже облітає
листя
на березі.
Облітає – дієсл., поч. ф. – облітати, що
робить?, одн., теп. ч., 3-я особа, І
дієв., листя, присудок.
Розбір речення
1. Визнач
тип речення за метою висловлювання: розповідне (.), питальне (?), спонукальне
(! або .).
2. Визнач
тип речення за інтонацією: окличне (! або ?!), неокличне (. або ?).
3. Визнач
тип речення за будовою: просте (одна граматична основа), складне (дві і більше
граматичних основ).
4. Знайди
та підкресли головні члени речення:
підмет (хто? що?), присудок (що робить?).
підмет (хто? що?), присудок (що робить?).
5. Знайди
та підкресли другорядні члени речення (кого? чого?;
кому? чому?; кого? що?; яка? яке? які?; де? куди? звідки? чому? як?).
6. Укажи
однорідні члени речення (якщо вони є).
7. Укажи
звертання (якщо є).
Світланко
|
Я розкажу тобі,
, чарівну цікаву
казку.
Розпов., неокл., просте,
однор. члени чарівну і цікаву, звертання Світланко.
Префікс
– ¬,
корінь – ͡ , суфікс – ˄, закінчення - □, основа
- ̺
1. Прочитай
слово. Зміни його за питаннями. Виділи закінчення.
2. Добери
спільнокореневі слова. Виділи корінь.
3. Виділи
префікс. Добери слова з такими самими префіксами.
4. Виділи
суфікс. Добери слова с такими самими суфіксами.
5. Укажи
основу слова.
Підберезник
1.
Підберезник□ – (чого?)
підберезника, (чому?)
підберезнику.
2. Підберезник□
– береза, березовий, березняк.
3. Підберезник□
– підводний, підосичник, підземний.
4. Підберезник□
– підосичник, лісник, садівник.
5. Підберезник□.
Текст
ü Текст
– це зв’язна розповідь, що складається з речень,
пов’язаних між собою за змістом, розміщених у певній послідовності.
ü Тема тексту
– це те, про що розповідається, повідомляється в
тексті.
ü Мета тексту
– чогось навчити.
ü Заголовок тексту
– назва твору, у якій може відображатися і тема, і
мета, і зміст усього тексту.
ü Головна думка тексту
– головне, що хотів висловити автор у тексті.
ü Текст
складається із трьох частин: зачину,
основної частини
і кінцівки.
ü Зачин тексту
– одне або декілька речень на початку тексту, що готують до подальшого
сприйняття подій.
ü Основна частина тексту
– один або декілька абзаців, у яких розкривається
основний зміст (головні події, факти) тексту.
ü Кінцівка тексту
– одне або декілька речень, розташованих у кінці
тексту, які логічно його завершують.
ü Абзаци
– смислові частини, на які поділяється текст. Кожний
абзац починається з нового рядка.
ü
Тексти бувають трьох
типів: текст-розповідь, текст-опис,
текст-міркування.
ü У тексті-розповіді
повідомляється,
рдозповідається про людей і тварин, про якісь явища, події.
ü У тексті-описі
описується
зовнішність або характер людини, літературного героя, зовнішній вигляд тварини,
рослини, предмета.
ü
У
тексті-міркуванні
щось
доводиться, стверджується. Текст-міркування складається з твердження
(або питання), доказу (доведення), висновку.
Пам’ятка розв’язування
задачі
1. Уважно
прочитай задачу.
2. Подумай,
про що йдеться в задачі.
3. Знайди
незрозумілі слова.
4. Поміркуй,
що означає кожне число.
5. Виділи
в задачі умову, запитання.
6. Про
що запитується в задачі?
7. Чи
можна одразу відповісти на запитання задачі? Якщо ні, то чому?
8. Що
відомо, а що невідомо?
9. Згадай
необхідні правила: всього (+), збільшити на ... (+), зменшити на ... (-)
і т.п.
10.
Ця задача проста чи складена?
11.
Для полегшення розв’язування зроби короткий запис задачі.
12.
Склади план розв’язування.
13.
Запиши розв'язання і відповідь.
14.
Перевір розв’язання задачі.
Правила користування книгою (підручником)
ü
Одержавши
підручник, обгорни його.
ü
Стеж за чистотою
книги, не читай під час їжі, не бери брудними руками.
ü
Не загортай
сторінок, а користуйся закладкою.
ü
Не роби на
сторінках підручника поміток, записів тощо.
ü
Не клади в книгу
олівці, ручки, інші товсті предмети – від цього псується палітурка.
ü
Читаючи підручник,
не згортай його палітурками одна до одної – від цього сторінки підручника
розпадаються.
ü
Стеж за станом
книг, своєчасно ремонтуй їх.
ü
Пам’ятай: підручник
повинен служити учням не менше 5 років і бути чистим, цілим.
ü
Наприкінці
навчального року своєчасно повертай підручники до бібліотеки тільки у
відмінному стані, бо на нього чекають твої молодші товариші.
ü
Бережи свого
вірного, мудрого друга – книгу!
Правила роботи з товаришами
Поважай працю
товариша.
Ніколи не бери до рук
чужу роботу без дозволу автора чи вчителя.
Не ламай чужих
виробів, навіть якщо вони погано зроблені.
Не торкайся руками
представлених на виставці робіт, в тому числі і своїх.
Навчився сам – допоможи
товаришеві. Підкажи, яким прийомом краще зробити потрібну форму або виправити
помилку. Покажи це на своїй роботі.
Виправляй роботу
товариша або допомагай йому тільки за його згоди.
У спільній з товаришем
роботі над композицією будь згідливіший і поступливіший у виборі теми та
персонажів.
Виконуй вироби чесно.
Поступися товаришеві
виготовленням більш простих виробів.
При невдачі не
звинувачуй товариша, а допоможи виправити помилки.
Правила
роботи у групі
Ø Розподілити обов’язки
у групі.
Ø Працювати дружно та
завзято.
Ø Прислухатися до порад
товаришів.
Ø Не кричати, не
сваритися.
Ø Допомагати одне
одному.
Правила
безпеки на уроках трудового навчання
Кожен учень зобов’язаний знати й точно
виконувати правила безпечної праці на уроках трудового навчання:
Ø підготувати своє
робоче місце;
Ø переходити на інше
робоче місце без дозволу вчителя забороняється;
Ø коли вчитель
звертається до всіх учнів, вони мають припинити роботу й уважно вислухати
зауваження, інструктаж;
Ø перевірити справність
інструментів особистого користування, наявність матеріалів;
Ø роботу розпочинати
лише з дозволу вчителя;
Ø не можна працювати
несправним і тупим інструментом;
Ø використовувати інструмент
лише за призначенням;
Ø користуватися
прийомами роботи з інструментами, як показав учитель;
Ø використовувати
навчальний час для виконання завдання і не відволікатися розмовами, своєчасно й
якісно виконувати доручену справу.
Правила безпеки при роботі з ножицями
Ø Не тримай ножиці кінцями вгору.
Ø Клади ножиці так, щоб
вони не виступали за край робочого місця.
Ø
Не розмахуй ножицями, під час різання не ходи, не підходь
занадто близько до того, хто з ними працює.
Ø Не залишай ножиці у відкритому вигляді.
Ø Передавай ножиці тільки в закритому вигляді кільцями в
бік товариша.
Ø При роботі стеж за пальцями лівої руки.
Ø Не працюй ножицями з ослабленим кріпленням.
Правила
роботи з пластиліном
v Розминати і розгортати
пластилін потрібно на дощечці;
v розрізати пластилін
стекою;
v невикористаний
пластилін класти в клітинку упаковки;
v після завершення
роботи з пластиліном руки витирати серветкою;
v не бери пластилін до
рота, не торкайся брудними руками обличчя, очей, одягу. Не чіпай зошити,
книги, гумки – скрізь будуть жирні плями, по яких жодна
ручка не пише.
Правила роботи з клеєм
ü Із клеєм працюйте дуже обережно: не
допускайте попадання клею в очі, рот.
ü Стежте за чистотою
рук.
ü Під час приклеювання деталей
користуйтеся пензликом.
ü Протирайте приклеєні
деталі чистою сухою ганчірочкою.
Правила поведінки в лісі
·
Не ламайте гілля дерев.
·
Не зривайте квіти, лікарські трави.
·
Не вбивайте павуків, не рвіть павутиння.
·
Не руйнуйте гнізда птахів.
·
Не руйнуйте мурашники.
·
Не збивайте гриби ногами, навіть отруйні.
·
Не псуйте кору дерев.
·
Не паліть вогнище у лісі.
Немає коментарів:
Дописати коментар